Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Bokningar som inte kommit in

Vi har fått två e-postmeddelanden från BookVisit att det har gjorts bokningar men de syns inte i Jupiter.
Vad beror detta på och hur kan vi åtgärda det?

Kommentarer

  • Hej

    Börja med att kontrollera om det skickats något till Jupiter genom att gå in under Register -> Webbokning -> Kanalhantering.

    Välj sedan fliken Status.

    Om det inte visas någon information som på bilden nedan så kan det vara något som har skett med tjänsten för kopplingen och då behöver den startas om.

    Tjänsten är vanligen installerad på servern och nås under "Tjänster" i Kontrollpanelen. Här finns en tjänst som heter "Rebnis Jupiter Online" eller något väldigt liknande och det är denna som behöver startas om.

    Observera, det är en gräns på 48 timmar för att bokningar skall komma in i systemet. Efter det går det inte att hämta dom automatiskt utan då måste man lägga in dom manuellt.

    Om det däremot visas information men bokningen ändå inte kommit in så kan det vara att det är något fel med bokningen, möjligen en prislista och då finns det ett felmeddelande om detta som berättar vad som skett.

    Klicka i rutan där det står "Alla loggar" och välj "Felloggar". Klicka på ett felmeddelande så kan ni se ett vad det beror på i rutan "Svar".
    De vanligaste felen när det gäller bokningar som inte kommer in är:

    Could not find channel pricelist
    Det saknas mappning mellan prislistan på Bookvisit och en prislista i Jupiter.

    Missing mapping on AddOnProduct with ID XXX in Jupiter PMS
    Det saknas mappning mellan tillvalsprodukter som använts i bokningen som kommer från BookVisit och en motsvarande artikel i Jupiter.

    Pricelist does not include article with mapping XXX
    De ingående artiklar i Jupiters prislista för den rumstyp som bokats är inte den artikel som mappats i prisavtalet/paketet på BookVisit. Kontrollera att de artiklar som används i Jupiters prislista är de som mappats mot BookVisit.

    Could not find a pricelistitem for pricelist ''XXX'' where roomTypeId is ''X'' and valid at date ''XXXX-XX-XX"
    Giltighetstiden på prislistan stämmer inte överens med giltighetstiden för rumstypen. Öppna prislistan och se till att det finns en giltig prislisterad för den period och rumstyp som det gäller.

    Unknown Error
    Detta kan bero på flera olika saker men oftast beror det på att prislistans övergripande slutdatum (längst ner till vänster) är innan en eller flera prislisteraders slutdatum. Se nedan för exempel.


    Om ni inte lyckas lösa problemet så är ni välkomna att kontakta oss för ytterligare hjälp.

    Håkan

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.