Knappa kortnummer

Hej,

Förut kunde jag knappa in kortnummer manuellt i kortterminalen men när jag gör det nu funkar det inte. Det fungerar dock på vissa kort.
Vad har hänt?

Kommentarer

  • Hej Orvar,

    Förändringen beror på direktivet PSD2 som varit aktiv sedan januari 2018 men rullas ut i delar. Den 14 september ändrades kravet på hur en kund ska autentisera sig och alla transaktioner ska då grundas på minst två faktorer ur följande kategorier:
    • kunskap (något som endast användaren vet, t.ex. en PIN-kod)
    • innehav (något som bara användaren har, t.ex. en personlig mobiltelefonapplikation)
    • unik egenskap (något som användaren är, t.ex. fingeravtryck)
    I detta exempel skulle alltså transaktionen med det manuellt inmatade kortnumret behöva kompletteras med kortets PIN för att köpet ska gå igenom.

    Direktivet gäller för kort som getts ut inom EU/EES så du kan råka ut för situationer där det fungerar likt tidigare.

    Kontakta din bank/inlösare om du vill veta mer konkret hur förändringen kommer påverka er alternativt kan du läsa på finansinspektionens hemsida
    Lars-Emil

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.