Till senaste kommentaren

Varför blir det ett högre belopp i terminalens dagsavslut än kassarapporten?

Hej hej!

När jag skulle stämma av kassan idag hade jag ett högre belopp i kortterminalens dagsavslut än vad som fanns i kassarapporten. Vad kan ha hänt?

Kommentarer

  • Hej Nguyên!

    Då våra lösningar erbjuder lite olika arbetssätt vill jag börja med att klargöra de scenarios vi kan befinna oss i.
    1. En kassa med fristående kortterminal där inslag i kassan inte på något sätt påverkar vad som händer i kortterminalen och vice versa.
    2. En kassa med kopplad kabelansluten kortterminal där inslag i kassan lämnas vidare till kortterminalen som efter genomförd godkänd betalning rapporterar tillbaka ett "ok" kassan som därefter skriver ut kvitto.
    3. En kassa med kopplad trådlös kortterminal där inslag i kassan sparas på en vald nota vilken sedan hämtas i kortterminalen efter genomförd godkänd betalning rapporterar tillbaka ett "ok" kassan och därefter skriver ut kvitto.
    Skillnaden mellan alternativ 2 och 3 är om terminalen är passiv eller aktiv i kopplingen till kassan. En passiv terminal lyssnar på instruktioner från kassan och rapporterar tillbaka information om huruvida ett kortköp gått bra eller dåligt. En aktiv terminal hämtar försäljning till sig från kassan och efter genomfört kortköp kommunicerar den åter med kassan för att hämta och skriva ut kvitto.

    Nästa sak vi behöver klargöra är om kortterminalen har ett högre eller lägre betalbelopp än kassan. Är beloppet högre kan det bero i att kassan använt fel betalsätt eller att kopplingen mellan kortterminalen och kassa inte fungerat korrekt.


    Vi har en fristående ej integrerad kortterminal
    Den vanligaste anledningen till differens mellan registrerade köp i kassan kontra kortterminal är att fel betalsätt valts i kassan, exempelvis att personal valt kontant istället för betalkort för att betalmarkera varukorgen.
    Det näst vanligaste är att ett annat belopp registrerats i kassan kontra vad som betalades i kortterminalen. Oftast på grund av fel inmatning av belopp i kortterminalen.
    Ett sista scenario är att det finns köp som enbart registrerats på den ena sidan. Till exempel att ett kvitto skapats i kassan och betalmarkerats som betalkort men att kortterminalen aldrig genomförde ett lyckat kortköp. Det omvända kan också vara där kortterminalen gjort ett lyckat kortköp men inte registrerats i kassan.

    Vi har en kabelansluten kassakopplad kortterminal
    Den vanligaste anledningen till differens är att ett köp genomförts i kortterminalen men att kommunikationen brutits mot kassan innan det lyckade köpet kunde rapporteras tillbaka.

    Vi har en trådlös kassakopplad kortterminal
    Den vanligaste anledningen till differens är att ett köp makulerats i den kortterminalen. Dessa synkroniseras inte tillbaka till kassan och kassan måste därför uppdateras manuellt. En annan anledning är om kortterminalen använts som en fristående terminal, vissa kortterminaler kan vara i både agera kassakopplat och fristående samtidigt, och att köpet som genomförts inte registrerats i kassan.

    Hoppas detta ger lite tips om hur du kan komma till rätta i grävandet.
    Lyckat till!
    Lars-Emil

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.