Till senaste kommentaren

Vi har sålt restaurangen, hur byter vi ägare i kassan?

Hejsan

Vi har sålt verksamheten och den nya ägaren vill köra vidare med Rebnis Kassa. Hur ändrar vi ägare i systemet?

Mvh Tord
Anders

Kommentarer

  • Hejsan

    Den nya ägaren behöver teckna ett avtal med oss. Efter det får den nya ägaren en licensnyckel. När det är dags för den nya ägaren att ta över måste nedanstående steg genomföras.

    Notera att ändringen av licensnyckel träder i kraft direkt och ändrar organisationsnummer och företagsnamn på kvitton som slås ut efter det.

    Ändra licenskod

    • Starta programmet, men logga inte in
    • Klicka istället på den blå nedåtpilen längst upp till vänster och välj "Om"
    • Välj fliken "Registrera licens"
    • Mata in den nya ägarens licensnyckel i "Licensnyckel"-rutan. Låt de andra inställningarna vara.
    • Tryck sedan "Online".
    • En ruta som frågar om licensen ska ersättas visas. Välj "Ja".
    • En ruta med det nya försäljningsställets namn visas. Tryck "OK".
    • Logga in i kassan. Alla de gamla användarna som tidigare ägare använt sig av ligger kvar.

    Kontrollera företagsuppgifter
    • Kontrollera att företagsuppgifterna stämmer.
    • Gå till "Inställningar" och "Företag". De tre översta rutorna är kopplade till licensen och kan inte ändras i kassan. Behöver de ändras måste ni kontakta oss.
    • Kolla igenom övriga uppgifter och ändra det som inte stämmer. Verkställ genom att trycka "Spara".

    Kontrollera integrationer
    • Tidigare ägare kan ha kört med export av försäljningsdata till externa system eller notaöverföring till bokningssystem. Kontrollera att de uppgifterna fortfarande stämmer.
    • Gå till "Inställningar" och "Integrationer".
    • Kryssa ur de integrationer som inte ska användas av den nya ägaren.
    Ändra eventuell kvittologga
    Om tidigare ägare använt sig av logga på kvittot måste den ändras eller tas bort. Läs mer här.
    Notera att ändringen måste göras på samtliga kassor.

    Registrera ändringen hos Skatteverket
    Om den nya ägaren övertar den gamla ägarens kontrollenhet(er) måste dessa registreras om hos Skatteverket. Det gör ni genom att kontakta Skatteverket eller använda deras e-tjänst. Ni har två veckor från första försäljningen på er att genomföra ändringen.
    Läs mer här.

    Ska den nya ägaren köra på helt egna kontrollenheter måste ni kontakta oss för installation av dessa.

    Övrigt
    Genomför gärna testköp innan verksamheten öppnar på riktigt bara för att se att allt stämmer vad gäller information på kvitto och liknande.
    Anders
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.