Hur gör jag en förskottsfaktura i Jupiter?
Hejsan!
Jag har en bokning som ska betala innan ankomst men de kräver en faktura för att kunna betala. Går det att göra en faktura på en bokning som inte kommit och i så fall hur?
Jag har en bokning som ska betala innan ankomst men de kräver en faktura för att kunna betala. Går det att göra en faktura på en bokning som inte kommit och i så fall hur?
Följ inlägget
1
följare
Hej Alva!
Det går bra att debitera och fakturera en kund innan ankomst. Följ de här stegen så kommer det gå galant!
I rutan som visas väljer du vilken nota du vill skapa och klicka på ok. Du kan välja på att skapa nota för ett rum eller hela bokningen, vill du göra en gruppnota väljer du annars rumsnummer.
Vill du delfakturera går det naturligtvis att välja något av filtren.
Klicka på ok för att slutföra.
Jupiter flyttar försäljningen till rätt dag med hjälp av a conto-funktionen.
Lycka till!
Är det någon uppdatering på det här inlägget?
Eftersom man ska betala moms när man gör en förskottsfaktura så hur hanterar vi ev avbokningar smidigt?
Om vi har kund som har 50rum och förskottsfakturering enligt VISITA så kan de avboka ett antal rum en månad innan och hur man gör man då när notan är stängd?
Vi har även onlinebetalning via BV på ett av våra paket. Dessa förskottsbetalningar ligger som ett förskott i Jupiter på en öppen nota. Gästen kan avboka fram till 14 dagar innan ankomst.
Hur ska vi tänka här?
Enkelt sagt kan man säga att när en bokning som betalar i förväg inte är om/avbokningsbar då betalas momsen in.
Kan bokningen avbokas så betalas momsen in när gästen bor hos er.
Skickar med ett par länkar där du kan läsa mer om det, en från vårt Forum och en från Skatteverket.
Återkom om du har några funderingar.
Skillnad mellan a conto och förskott i Jupiter
Tidpunkten för skattskyldighetens inträde | Rättslig vägledning | Skatteverket