Till senaste kommentaren

Hur gör jag en förskottsfaktura i Jupiter?

Hejsan!

Jag har en bokning som ska betala innan ankomst men de kräver en faktura för att kunna betala. Går det att göra en faktura på en bokning som inte kommit och i så fall hur?

Kommentarer

  • Hej Alva!

    Det går bra att debitera och fakturera en kund innan ankomst. Följ de här stegen så kommer det gå galant!

    1. Skapa en nota för bokningen genom att högerklicka under fliken "notor" och välj "ny nota".

      I rutan som visas väljer du vilken nota du vill skapa och klicka på ok. Du kan välja på att skapa nota för ett rum eller hela bokningen, vill du göra en gruppnota väljer du annars rumsnummer.
    2. Öppna notan och klicka på "lägg på planerat". Välj valen "hela perioden" samt "hela bokningen" för att verkligen få med allt som är inbokat.
      Vill du delfakturera går det naturligtvis att välja något av filtren.
      Klicka på ok för att slutföra.
    3. Notan visar nu beloppet som debiterats. Gå vidare genom att välja betalning - faktura och därefter skriva ut den som vanligt.
      Jupiter flyttar försäljningen till rätt dag med hjälp av a conto-funktionen.

    Lycka till!
    Lars-Emil

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.