Till senaste kommentaren

Varför stämmer inte fakturans summa i Jupiter

Jag undrar varför inte inbetald summa stämmer överens med fakturans belopp i kundreskontran?

Kommentarer

  • Oavsett om kunden har betalt ett högre eller lägre belopp än fakturabeloppet så måste den betalning som registreras i Jupiter motsvara det belopp som betalats in. Beroende på anledningen om varför fel belopp betalats in gäller något av följande.
    1. Kunden har betalat in för mycket: registrera en minusbetalning i kundreskontran med samma datum som återbetalningen görs till kunden.
    2. Kunden har en kreditfaktura att nyttja (som betalning): Registrera en betalning på kreditfakturan med hänvisning till fakturan, registrera sedan en betalning på fakturan med samma betalsätt och med hänvisning till kreditfakturan. 
    3. Kunden har betalat in i annan valuta än SEK: Slå ut mellanskillnaden mot ett betalsätt motsvarande 'valutaväxling'.
    Jonas

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.