Överbokning

Två gånger i sommar har vi fått in bokningar via Bookvisit och bokningar från vår hemsida trots att vi har haft fullt och fullt sedan länge. Vi måste hitta en lösning eller hitta vad det är som går fel. Det är otroligt tråkigt och otroligt tråkigt framförallt med arga gäster som skäller på en.. ;( /hanna

Kommentarer

  • Hejsan

    Överbokningar av detta slag beror enligt vår erfarenhet oftast på att ni i Jupiter bytt rumstyp på en BookVisit-bokning som senare avbokats via BookVisit. Tänk följande scenario:

    Låt säga att ni har två rum av typen Dubbelrum. Vi låtsas att ett av dessa är redan bokat när nedanstående inträffar.
    • En bokning görs via BookVisit på rumstypen Dubbelrum
    • Ni tar automatiskt emot bokningen i Jupiter och ett dubbelrum bokas upp. Både Jupiter och BookVisit är nu överens om att det är slut på Dubbelrum att hyra ut.
    • Ni byter rumstyp på bokningen i Jupiter till Enkelrum istället
    • Jupiter skickar då till BookVisit att tillgängligheten på enkelrum minskat, men att det blivit ett dubbelrum ledigt. Både Jupiter och BookVisit har nu ett ledigt Dubbelrum.
    • Gästen som gjorde bokningen avbokar via BookVisit
    • När en avbokning görs i BookVisit kommer de automatiskt att "vända ut" tillgängligheten på den avbokade rumstypen. BookVisit kommer alltså nu tro att det finns två lediga dubbelrum, trots att det i verkligheten bara finns ett.
    • Avbokningen tas emot av Jupiter och Jupiter skickar då att det blivit ett enkelrum ledigt eftersom bokningen som avbokas i Jupiter nu innehåller ett enkelrum istället för det ursprungliga dubbelrummet. Nu uppstår alltså en diskrepans gällande hur många dubbelrum som egentligen är lediga. I Jupiter finns bara ett ledigt dubbelrum, men i BookVisit finns det två!
    • Det går nu alltså att göra två bokningar på rumstypen Dubbelrum, men i själva verket finns bara ett ledigt i Jupiter. Risken för överbokning är därför överhängande.
    Vi har påtalat detta problem med att de automatiskt "vänder ut" tillgängligheten vid avbokning, men de är tydligen bakbundna i frågan eftersom en rad bokningskanaler redan gör på det viset. Vi rekommenderar därför att ni låter bli att byta rumstyp på en bokning som kommer från BookVisit. Vi har även i Jupiter 2020.1.0 vidtagit en åtgärd som avser att minska risken för överbokningar genom att skicka om tillgängligheten för samtliga rumstyper så fort en avbokning tas emot.

    Kolla vad ni har för Jupiter-version och om ni behöver bli uppdaterade, gå in och boka tid på: https://online.rebnis.se/rebnis

    Notera att uppdateringen tar cirka en timme per system ni använder och att alla system behöver uppdateras samtidigt.
    Ni kommer inte kunna arbeta i systemen medan uppdateringen genomförs. Vi rekommenderar att ni bokar 2 timmar.

    Vi genomför uppdateringar måndag - torsdag mellan 09:00-15.00
    Anders

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.