Till senaste kommentaren

Vi har råkat ladda ett kundkort med fel betalsätt

Hejsan

Vi har råkat ladda ett kundkort med fel betalsätt (i Rebnis Kassa). Vi tryckte kontant, men det skulle vara betalkort. Vi tog därför fram ett annat kort och lät gästen betala det med sitt kort. Men nu behöver vi rätta bort det första kortet som blev fel. Hur gör vi?

Mvh Anna

Kommentarer

  • Hejsan

    Du behöver en produkt för tömning av kundkort/presentkort.

    • Lägg upp produkten i produktregistret och se till att kontot är samma som på betalsättet som används för kundkort/presentkort.


    • Sälj sedan tömningsprodukten för samma belopp som den felaktiga laddningen gjordes. 
      • (Du kan leta upp produkten genom att välja "Sök" i kassan.)
    • Betala med kundkort/presentkort-betalsättet. Dra det första kundkortet (det som blev laddat med fel betalsätt).
      • Nu töms det kundkortet
    • Sälj sedan -1st av tömningsprodukten, till samma värde som i förra steget, men med negativt värde. Alltså om det exempelvis var 500kr i föregående steg, ska det vara -500kr nu.
    • Betala kontant.
      • Nu "kvittas" denna betalning mot den felaktiga första laddningen.

    Här är en bild som på ett enkelt sätt illustrerar de olika stegen:


    Så här ser bokföringen ut efter de två laddningarna (steg 1 och 2 här ovan):


    Så här ser det ut efter steg 4:
    Anders

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.